דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בקשה לצו ירושה בקשה לצו קיום צוואה 

מאת    [ 10/04/2011 ]

מילים במאמר: 794   [ נצפה 4352 פעמים ]


בקשה לצו ירושה ; בקשה לצו קיום צוואה

  

בקשה לצו ירושה או בקשה לצו קיום צוואה? חוק הירושה קובע את דרך חלוקת העיזבון לאחר מאה ועשרים שנות חייו של האדם. החוק קובע את חלקו של כל יורש מהעיזבון ולמעשה מחלק את העיזבון בין היורשים, זאת במקרה שהמנוח לא השאיר אחריו צוואה. במקרה שהמנוח השאיר אחריו צוואה, דרך חלוקת העיזבון תהא בהתאם לרצונו של המנוח וכפי שבאה לידי ביטוי בצוואה.

 במקרה בו המנוח לא השאיר אחריו צוואה יש צורך להגיש לרשם הירושה בקשה לצו ירושה, אשר תקבע את חלוקת העיזבון, וזאת בהתאם לדין. במקרה בו המנוח כן השאיר אחריו צוואה יש להגיש לרשם לענייני ירושה בקשה לצו קיום צוואה אשר בה יחולק העיזבון בהתאם לאמור בצוואה.

 בקשה לצו ירושה וכן בקשה לצו קיום צוואה שניהם מוגשים לרשם לענייני ירושה ובמקרה של התנגדות מועברות לדיון בפני בית משפט לענייני משפחה. שני ההליכים מבוצעים בפני הרשם לענייני ירושה – במקרה בו המנוח לא השאיר צוואה, יינתן בסוף ההליך צו ירושה. במקרים בהם המנוח כן השאיר צוואה יונפק בסוף ההליך צו קיום צוואה.

 

בקשה לצו ירושה :

 צו ירושה הוא למעשה הצהרה מטעם הרשם לענייני ירושה או בית המשפט לענייני משפחה אשר קובעת את זהות היורשים, שיעור החלוקה ודרך חלוקת העיזבון. צו הירושה אינו יוצר זכות מהותית, כי אם מצהיר על זכותו של כל יורש וחלקו  בעיזבון. לאחר הגשת הבקשה לצו ירושה או בקשה לצו קיום צוואה, יש צורך לממש את הזכות לזכות מהותית, על ידי עו"ד שיטפל בכל הקשור ברישומי הנכס או המיטלטלין וכדומה. יצוין, כי צו ירושה אשר הוצא בחו"ל אינו ניתן לאכיפה בארץ.

 בהתאם לדיני הירושה, בתחילה ולפני הגשת בקשה לצו ירושה או הגשת בקשה לצו קיום צוואה, יש צורך כי היורש ישלח הודעה בדואר רשום ליורשים האחרים בדבר כוונתו להגיש בקשה לצו ירושה או בקשה לצו קיום צוואה ולאחר מכן יוכל היורש להגיש את הבקשה לצו ירושה או את הבקשה לצו קיום צוואה כפי שחפץ. שליחת המכתב באה על מנת שהיורשים האחרים יהיו ערוכים לאפשרות שיהיה עליהם להגיש התנגדויות לבקשה שהוגשה.

את הבקשה לצו ירושה או את הבקשה לצו קיום צוואה, יש להגיש ללשכת הרשם לענייני ירושה אשר באזור סמכותו היה מקום מושבו  האחרון של המנוח, וככל שמדובר במנוח שהיה תושב זר, במקרה כזה הבקשה תוגש באזור בו נמצאים נכסיו בישראל.

 

בקשה לצו קיום צוואה :

כאמור, ככל שהמנוח השאיר אחריו צוואה, יש צורך להגיש בקשה לצו קיום לצוואה בכדי שהעיזבון יחולק בהתאם לצוואה שהשאיר. לאחר הגשת הבקשה לצו קיום צוואה הרשם לענייני ירושה יאשר את נוסח הצוואה ויקנה לה תוקף של פסק דין. צו קיום צוואה למעשה מקנה לצוואה תוקף משפטי מחייב כפסק. יצוין, כי בקשה לצו קיום צוואה מוגשת על ידי היורשים המוזכרים ו.או על ידי כל אדם המעוניין הצו. 

התנגדויות לצו קיום צוואה :

התנגדות לבקשה לצו קיום צוואה יכולה להיות מוגשת על ידי כל אדם בתוך 14 ימים ממועד הפרסום בעיתונות וברשומות. במקרים מיוחדים יכול הרשם או בית המשפט לקבוע מועד מאוחר יותר. ניתן להגיש התנגדות לבקשה לקיום צוואה, במקרה בו המנוח השאיר אחריו צוואה מאוחרת מזו שהוגשה לרשם, או שאינה משקפת את רצונו האמיתי של המנוח. ישנם מקרים נוספים בהם ניתן להגיש התנגדות לבקשה לקיום צוואה, במקרה בו הצוואה נערכה תחת השפעה בלתי הוגנת, לחץ, איום או אונס, או אם אחד הנהנים בצוואה השתתף בעריכתה.

כאמור, בקשה לצו ירושה ובקשה לצו קיום צוואה, יש להגישם בדרך הנכונה והראויה לרשם לענייני ירושה וזאת על מנת שההליך יבוצע בדרך הנכונה והמהירה.

 

כל האמור לעיל בעניין בקשה לצו ירושה וכן בקשה לצו קיום צוואה הינו למידע ראשוני בלבד ולא נועד לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי מאחר וכל מקרה ונסיבותיו המיוחדות.

 

משה גולדצויג, עו"ד המחבר הינו עו"ד עצמאי העוסק בתחום האזרחי ודיני ירושות. 


מייצג בין היתר בפני רשם הירושה ובתי המשפט לענייני משפחה.


ליצירת קשר: href="mailto:moshe@goldandlaw.co.ilmoshe@goldandlaw.co.il">">moshe@goldandlaw.co.il טלפקס: 076-5465112 נייד: 052-6565112 אתר אינטרנט: www.goldandlaw.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב